loading...

محققان علمي پژوهشي

محققان علمي پژوهشي

بازدید : 182
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

ارزيابي كيفي توصيفي

ارزيابي كيفي توصيفي بهترين و most نمونه‌هاي موجود در محيط آموزشي را دانلود مي‌كند در واقع بهترين مثال توسعه ارزيابي كيفي كيفي است كه توسط مركز دانلودبراي تحقيقات فايل آموزشي توسعه داده مي‌شود. شما مي‌توانيد ارزيابي كيفي را ازاين سايت كسب كنيد.

مشاهده و تقليد در ارزيابي كيفي كيفي در اين سطح، دانش‌آموز رفتار و رفتار مربي يامربي خود را مشاهده مي‌كند و، از طريق راهنمايي و راهنمايي خود، سعي مي‌كندهمان كار و عمل را انجام دهد. اين كار مانند نوشتن از يك فيلمنامه و يا كشيدن يكنقاشي از "قالب نمونه" يا "تقليد" حركات ورزشي و.... است.

پياده‌سازي مستقل در ارزيابي كيفي كيفي در اين سطح، گيرنده با كاهش وابستگيخود به معلم يا مربي، سعي مي‌كند رفتار خود را انجام دهد يا به فرد عمل كند، مانند"تمرين‌كردن" خط و نقاشي يا "تكرار" حركات sport's. اما بدون كمك معلم و مربي،it's مثل شنا كردن استخر بدون كمك مربي او.

دقت عملياتي در ارزيابي كيفي توصيفي در اين سطح، يادگيرنده تلاش مي‌كند تا كار را با "دقت" و سرعت انجام دهد و به عبارت ديگر، او تلاش مي‌كند تا فعاليت را كنترلكرده و اشتباه‌ات را به حداقل برساند. مانند دقت بيشتر "مخلوط كردن" غذا در حينپخت و "مشاهده ايمني" در استفاده از گاز يا فر و در نهايت به دست آوردن "تحتكنترل شما".

هماهنگي حركات در ارزيابي كيفي كيفي در اين سطح، ياد گيرنده مي‌تواند وظايفمتعددي را به طور همزمان و هماهنگ انجام دهد. به عنوان مثال، در "رانندگي"توانايي هماهنگ كردن ترمزها، گاز، كلاچ و لوازم فرمان "هنگام شنا كردن در ارزيابيكيفي كيفي در اين مرحله، فرد به سطح" تسلط "و" مهارت "رسيده‌است و" به طور خودكار " فعاليت يا رفتار مورد نظر، مانند مهارت رانندگي يا نواختن موسيقي را انجاممي‌دهد.

يك نكته مهم در ارزيابي توصيفي كيفي بايد ذكر شود كه سه حوزه شناختي, عاطفي وروانشناسي نمي‌تواند از يكديگر جدا شوند, و آن‌ها كاملاً مستقل از يكديگر هستندزيرا در بسياري از موارد اين مناطق به هم متصل و مرتبط هستند. به عنوان مثال,هنگامي كه يك موسيقيدان كنترل تسلط بر بازي (حالت ذهني حركت) را بدست آورد,كه هم عاطفي و هم عاطفي است و هم به عنوان يادداشت‌هاي موزيكال (حوزه‌هايشناختي) آنچه كه توسط رفتار ورودي مورد نياز است اين است كه دانش آموزان بايدقبل از ياد گرفتن اينكه چه درسي جديد است بدانند. به عبارت ديگر, دانش آموزانبايد ياد بگيرند كه دانش يا مهارت لازم براي يادگيري قبل از آموزش درس‌هاي جديدخود را ياد بگيرند تا بتوانند درس‌هاي جديد ياد بگيرند. آزمون ورودي در ارزيابيكيفي كيفي با بررسي رفتار داخلي (شفاهي, نوشتاري و ماهر), مي‌تواند مشاهده شودكه دانش آموزان تا چه حد از دانش لازم آگاه هستند. معلم همچنين ياد خواهدگرفت كه چگونه اين آموزش را به عبارت ديگر, به عبارت ديگر آغاز كند. ابتدايآموزش و پرورش كجا است?

به عبارت ديگر، تعيين رفتار ورودي ضروري است، اما نه به اندازه‌اي كه رفتار ورودي"نيازها" را به جاي "هسته‌اي" تعيين مي‌كند. در غير اينصورت، سطح دستيابي بهاهداف از درس جديد تا زماني محقق نخواهد شد كه دانش و پيش‌نيازها تحققيابند.

روش تدريس در روش كيفي ارزشيابي توصيفي, مجموعه‌اي از معيارهايي است كهمعلم براي ارائه درس و با هدف دستيابي به اهداف آموزشي مطلوب از آن استفادهمي‌كند. از اين رو انتخاب روش تدريس مناسب يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هايبرنامه‌درسي است, زيرا روش تدريس مدرس و فعاليت‌هاي دانش‌آموز در حين ارائهدرس در فرآيند ياددهي - يادگيري است. بنابراين معلمان بيشتر با انواع روش‌هايتدريس آشنا هستند, انتخاب مناسب‌ترين روش براساس موضوع, محتوا, هدفآموزشي, ويژگي‌ها و موقعيت‌هاي مختلف موفق‌تر هستند و فرآيند يادگيري موثرترخواهد بود و فرآيند يادگيري عميق‌تر خواهد بود.

به طور كلي روش‌هاي تدريس مي‌توانند از ديدگاه‌هاي مختلفي طبقه‌بندي شوند كهمهم‌ترين آن‌ها عبارتند از: روش‌هاي قديمي - تاريخي (سنتي), مانند روش سقراطي وروش مدرسه - مدرسه, و روش‌هاي جديد و جديد. - معلم محور و دانش‌آموز محور.روش‌هاي فعال و غيرفعال. روش‌هاي مستقيم و غيرمستقيم مستقيم. روش‌هايتعاملي و غير تعاملي روش‌هاي ياددهي - مساله محور - مساله - روش‌هاي آموزشانفرادي (روش تركيبي يا تركيبي)..

مهارت روش‌ها و تكنيك‌هاي تدريس در ارزشيابي توصيفي از مقوله‌هاي مختلف,مهم‌ترين روش‌هاي تدريس عبارتند از: روش سخنراني در ارزشيابي توصيفي: اينروش يكي از رايج‌ترين روش‌هاي تدريس است. در اين روش, معلم محتواي خود را به صورت كلامي به دانشجويانش توضيح مي‌دهد. بنابراين, اين جنبه كلامي را دارد. لازمبه ذكر است كه استفاده از روش سنتي براي روش سخنراني دليل تاريخ تاريخياستفاده از اين روش است. اين روش اثربخشي خود را امروز از دست داده‌است. زيرااكنون, استاد, علاوه بر استفاده از روش‌هاي ديگر, بايد بخشي شفاهي و شفاهي ازمحتواي خود را فراهم آورد. تسهيل و تسريع يادگيري فرآيند يادگيري.

مهم‌ترين گام‌ها در روش سخنراني عبارتند از: الف) بخش مقدماتي (بيان موضوع وهدف); ب) بخش مياني (ارائه درس); ب) بخش نهايي (نتيجه‌گيري و نتيجه‌گيري)بخش نهايي (نتيجه‌گيري و نتيجه‌گيري) بخش نهايي (نتيجه‌گيري و نتيجه‌گيري).مهم‌ترين گام‌هاي پرسش و پاسخ عبارت است از: الف) تعيين موضوع و هدف; ب)ايجاد فرصت تفكر و هدايت دانش آموزان جهت پاسخ به سوالات; د) نتيجه‌گيري.

روش نمايش در ارزشيابي توصيفي كمي در تكنيك معلم, معلم سعي مي‌كند بااستفاده از تصاوير, ويدئو, اسلايد, يا استفاده از تجهيزات مورد نياز, مفاهيم يامهارت‌هاي خود را به دانش آموزان منتقل كند. اين روش براي دروس علوم تجربيهم فني و هم حرفه‌اي و هم علمي كاربردي است.

اين رويكرد بر مشاهده و مشاهده تاكيد دارد و دانش آموزان با مشاهده و ديدنمفاهيم يا مهارت‌ها, يا روش مناسب انجام كار, مي‌آموزند. مهم‌ترين گام‌ها در روشارائه عبارتند از: الف) تهيه تجهيزات مورد نياز (نمايش) با توصيف مورد نياز; ج -ارزيابي و ارزيابي انتقال مفاهيم يا يادگيري مهارت‌هاي مورد نظر فراگيران.

روش برتري علمي در ارزشيابي توصيفي كيفي يك سفر دانشگاهي يا آزمايشي برايرفع برخي از اهداف آموزشي محيط‌هاي غير كلاسي طراحي و اجرا شده‌است. مانندبازديد از موزه‌ها, نمايشگاه‌ها, كارخانه‌ها, مزارع, جنگل‌ها, رودخانه‌ها, كوه‌ها,شهرهاي مختلف (يا محله‌هاي مختلف يك شهر), بازديد از جنگل‌ها و غيره... در همهآن‌ها, دانش‌آموز از مشاهدات خود استفاده مي‌كند و از مصاحبه‌ها, پرسشنامه,نمونه‌برداري, عكاسي و فيلم‌برداري استفاده مي‌كند.. به طور مستقيم دانش و تجربهعميق و واقعي كسب مي‌كند. در محافل دانشگاهي, به عنوان يك دانش‌آموز فعال, اومي‌تواند به عميق‌تر كردن يادگيري خود كمك كند. البته استفاده از اين روش نياز بههماهنگي و هماهنگي زيادي با والدين, بخش آموزش و مقامات مقصد سفر علميدارد. مهم‌ترين گام‌ها در روش گردش علمي عبارت است از: الف) تعيين موضوع وهدف پژوهش علمي (براي مثال: مراجعه به كارخانه ايران‌خودرو با هدف آشنا كردن دانش آموزان با مراحل مختلف توليد اتومبيل); ب) ثبت مشاهدات يا مشاهداتبصري (عكس‌ها و ويدئوها) به منظور افزايش دقت دانش آموزان در طول سفر علمي.

نقش نقش در ارزيابي كيفي كيفي اين روش براي objectify مفاهيم نظري يا وقايع،وقايع تاريخي و تاريخ مورد استفاده قرار مي‌گيرد. براي مثال، مطالعه درس‌هاي تاريخدر يك دوره خاص، با استفاده از نقش ايفا شده توسط شخصيت‌هاي آن دوره، واشاره به وقايع و وقايع آن دوره توسط دانش آموزان دانش در كلاس (مانند نقشايفا شده در ايجاد سري تاريخي) يا بازي نقش شخصيت‌هاي شاهنامه در ادبياتفارسي. اين روش علاوه بر اينكه قادر به مبهم كردن مفاهيم و وقايع تاريخي به طورخاص به دانشجويان خواهد بود، از سوي ديگر مي‌تواند باعث ايجاد ارتباطات عاطفيدانشجو با كساني شود كه نقشي را ايفا مي‌كنند.

مهم‌ترين گام‌ها در نقش بازي عبارتند از: الف) شناسايي موضوع براي اجرا در يكتكنيك بازي نقش; ب) انتخاب افراد براي ايفاي نقش و تعريف متن و يا موادي كهبايد هنگام عمل مورد توجه قرار گيرد. ج) فراهم كردن تجهيزات و تجهيزات لازم. د)آماده‌سازي بازيگران براي انجام نقش و همچنين آماده‌سازي دانش آموزان برايمشاهده; الف) اجراي نمايش مورد نظر; و بحث درباره نمايش; e) ارزيابي ونتيجه‌گيري.

روش اكتشافي در ارزيابي توصيفي كيفي در روش اكتشافي، معلم از انتقال مستقيممفاهيم و مطالب به دانشجويان خودداري مي‌كند و تلاش مي‌كند تا دانش آموزان را با موقعيت مناسب براي دانش آموزان خود فراهم كند تا محتويات، مفاهيم و قوانيندانشمند را كشف كنند و به عبارت ديگر خود را بهتر مي‌يابند. نه اينكه معلم رويداستان آن‌ها تف كند. روش اكتشافي به جاي "بافتن"، "findable" است. از اين رو،روش اكتشافي، ياد گيرنده را قادر مي‌سازد تا تلاش كند و به دنبال يادگيري خود برايكشف و درك مفاهيم و محتواي آن بگردد. در نتيجه، روش اكتشاف يادگيري را عميق‌تر خواهد ساخت. براي مثال، تدريس مفاهيم زيادي در مسير علم (مانندانقباض، انبساط، انجماد و غيره) از طريق روش‌هاي اكتشافي مي‌تواند به دانشآموزان كمك كند تا درك بهتري از اين مفاهيم داشته باشند.

مهم‌ترين مراحل فرآيند اكتشافي عبارتند از: الف) مواجهه با دانش آموزان با مشكليمانند توپ و دايره‌اي كه نمي‌توان از يك دايره عبور كرد. ب) جمع‌آوري يا فراهم كردناطلاعات لازم براي عبور از ابهام (در اين مرحله، معلم مي‌تواند اصول و راهنمايي‌هايلازم را متناسب با سطح learner's و گام برداشتن گام، مانند اثر گرما و سرما برانبساط و ادغام اشيا؛ c) آزمون و نتيجه‌گيري (e) بررسي كند و از آن لذت ببرد.

روش پروژه (واحد) در ارزيابي كيفي كيفي روش "پروژه" براي تكميل يادگيري ومعمولاً خارج از مدرسه با جمع‌آوري اطلاعات و سازماندهي آن‌ها، يا انجام كار دستيو يا به صورت جداگانه يا در گروه‌ها استفاده مي‌شود. گفته مي‌شود كه اين پروژهمعمولاً با پايان اين درس مانند ارائه گزارش‌هاي كتبي و كتبي تاريخ، جغرافيا، آداب ورسوم محل تولد والدين يا اجدادش، يا جمع كردن مجموعه‌اي از برگ‌ها يا صخره‌ها ويا ايجاد يك قاب قدرت با نصب كليد، لامپ، و … آغاز مي‌شود.

مهم‌ترين گام‌ها در اين پروژه (واحد كار) عبارتند از: الف) تعيين زمان يا فرصتمناسب براي انجام كار; ج) اجراي پروژه (واحد) توسط دانش‌آموز و پي‌گيري آنتوسط معلم; d) ارائه پروژه. توسط دانش‌آموز ارزيابي مي‌شود و توسط معلم ارزيابيمي‌شود.

روش حل مساله در ارزيابي كيفي كيفي فرايندي است كه در آن دانشجو دلايل مشكل(منطق) را از طريق تفكر منطقي و گام‌به‌گام و سپس با جمع‌آوري اطلاعات مورد نيازشناسايي مي‌كند، و سپس نتيجه مطلوب را بدست مي‌آورد (نتيجه‌گيري).

براي مثال در داستان Curious Farhad در يك روز باراني، او يك كرم را در سوراخ آب مي‌بيند و مي‌پرسد كه چگونه كرم در سوراخ پيدا شد، در حالي كه ديروز در بازي ديده نشد. (برخورد با مشكل) سپس تمام علل ممكن را بررسي مي‌كند. در حالي كه او در حال حدس زدن علت اين موضوع بود، باز هم باران مي‌باريد و فرهاد مقداري غذا در باغ مي‌ريخت و مي‌گفت كه اگر كرم به همراه باران بيايد، بايد يك كرم پيدا كند كه آب باران حاصل از آب باران باشد، بايد پس از كمي زمان در ظرف كرم پيدا شود. فرهاد ظروف شيشه‌اي را با خاك پر كرد و كرم را كه در گودالي بين خاك پيدا شده بود قرار داد و گفت كه اگر كرم با ريختن آب تخليه شود، معلوم مي‌شود كه the بعد از باران از زمين بيرون آمده‌است. اما پس از باران، فرهاد به تمام غذاهايي كه در باغ ريخته شده‌بود نگاه كرد، اما يك كرم نديد. هيچ كرمي در آب نبود كه در اتاق باشد. اما پس از ريختن آب در يك شيشه شيشه‌اي، ديد كه كرم كوچك بالاي آن ظاهر شده‌است. (ارزيابي راه‌حل‌ها و انتخاب بهترين راه‌حل يا پاسخ). بعد، وقتي باران مي‌آيد، كرم‌ها از زمين بيرون مي‌ايند. نتيجه‌گيري

مهم‌ترين گام‌هاي موجود در روش حل مساله عبارتند از: الف) برخورد با مساله ياتشخيص مشكل (ب) كه باعث مي‌شود مشكل ايجاد شود) و انتخاب بهترين راه‌حل ياپاسخ ممكن براي حل پاسخ به پاسخ و نتيجه‌گيري.

روش مشاركتي در ارزيابي كيفي كيفي در اين روش، معلم برخي از دانشجوياني را انتخاب مي‌كند كه مفهوم يا مهارت را زودتر و بهتر از ديگران به عنوان دستيار خودآموخته‌اند و آن‌ها مسيول تدريس و يادگيري classmates هستند. اين روش برپايه اين است كه دانش آموزان خود را بهتر درك مي‌كنند و به يكديگر كمك مي‌كنندتا مفاهيم و مهارت‌هاي خود را ياد بگيرند.

مهم‌ترين گام‌ها در روش هم‌كاري عبارتند از: شناسايي دستياران و سازماندهي كلاس؛(ب) شناسايي دستياران و سازماندهي كلاس؛ (د) ارزيابي اين كه آيا دستيارانتوانسته‌اند مفاهيم و مهارت‌ها را به همكلاسي‌هاي خود منتقل كنند، و سپسنتيجه‌گيري.

روش بحث گروه در ارزيابي كيفي كيفي يك روش بحث گروهي با هدف افزايشاطلاعات يا هدايت اطلاعات پراكنده كه شركت كنندگان در آن بحث مي‌كنند، وهمچنين تقويت قدرت استدلال و افزايش قدرت تحمل در شنيدن نظرات مختلف وافزايش اعتماد به نفس در دانش آموزان استفاده مي‌شود.

روش بحث گروهي معمولاً براي موضوعاتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه شركتكنندگان در اين بحث حداقل اطلاعاتي در مورد آن دارند. براي مثال، بحث گروهيدرباره "موضوعات در كتاب‌هاي اجتماعي يا مذهبي" و گرفتن نقطه‌نظر دانش آموزاندر مورد بالا بردن آگاهي آن‌ها از كتاب درسي يا بحث درباره "آسيب‌هاي فرهنگي واجتماعي جامعه و شيوه‌هاي برخورد با آن"، يا نمايش يك فيلم، سپس بحث درباره اين گروه در مورد نقاط مثبت و منفي آن. روش بحث گروهي نيازمند انتصاب رهبرگروه و در صورت لزوم، انتصاب معاون گروه، دبير گروه و ناظر گروه (يا استفاده از يكفرد مطلع به عنوان تيم دور) است.

مهم‌ترين گام‌ها در بحث گروهي در ارزيابي كيفي عبارتند از: تعيين موضوع موردعلاقه در بحث گروهي به ارايه يك زمينه مشترك براي بحث. براي مثال، شركت كنندگان به خواندن بخشي از يك كتاب يا خواندن مقاله قبل از بحث تشويقمي‌شوند، يا مشاهده تصاوير و فيلم‌ها با دقت تماشا مي‌كنند، يا يك سايت مورد بازديد قرار گرفته‌است (مانند كتابخانه، آزمايشگاه و غيره) تا اطلاعات در موردموضوع با پس‌زمينه لازم براي بحث مطابقت داشته باشد.

تعريف هدف در ارزيابي كيفي از نوع توصيفي سازمان و نحوه نشستن افراد در يكرديف اسب و يا دايره، برخلاف نشستن در يك رديف در كلاس به طوري كه همه درشركت شريك را در نظر مي‌گيرند نه فقط كساني كه در رديف جلو نشسته‌اند.

تعيين رهبر گروه و در صورت لزوم، نماينده و دبير گروه، سرپرست و مهمان‌ها، ووظايف هر فرد و همچنين وظايف دانشجويان شركت‌كننده را تعيين كرده و آن‌ها را ازقوانين و مقررات بحث گروهي مطلع مي‌كند، مانند اجازه دادن به رهبر گروه براياظهار نظر يا زمان انتصاب براي هر شركت‌كننده، يادداشت‌برداري كردن و …

مديريت و هدايت مباحثه با توجه به ارزيابي هدف موردنظر و نتيجه‌گيري به منظوردستيابي به اهداف مورد نظر و سپس موضوعات و نتايج حاصل از آن‌ها را خلاصه كنيد.

ارزيابي كيفي توصيفي

ارزيابي كيفي توصيفي بهترين و most نمونه‌هاي موجود در محيط آموزشي را دانلود مي‌كند در واقع بهترين مثال توسعه ارزيابي كيفي كيفي است كه توسط مركز دانلودبراي تحقيقات فايل آموزشي توسعه داده مي‌شود. شما مي‌توانيد ارزيابي كيفي را ازاين سايت كسب كنيد.

مشاهده و تقليد در ارزيابي كيفي كيفي در اين سطح، دانش‌آموز رفتار و رفتار مربي يامربي خود را مشاهده مي‌كند و، از طريق راهنمايي و راهنمايي خود، سعي مي‌كندهمان كار و عمل را انجام دهد. اين كار مانند نوشتن از يك فيلمنامه و يا كشيدن يكنقاشي از "قالب نمونه" يا "تقليد" حركات ورزشي و.... است.

پياده‌سازي مستقل در ارزيابي كيفي كيفي در اين سطح، گيرنده با كاهش وابستگيخود به معلم يا مربي، سعي مي‌كند رفتار خود را انجام دهد يا به فرد عمل كند، مانند"تمرين‌كردن" خط و نقاشي يا "تكرار" حركات sport's. اما بدون كمك معلم و مربي،it's مثل شنا كردن استخر بدون كمك مربي او.

دقت عملياتي در ارزيابي كيفي توصيفي در اين سطح، يادگيرنده تلاش مي‌كند تا كار را با "دقت" و سرعت انجام دهد و به عبارت ديگر، او تلاش مي‌كند تا فعاليت را كنترلكرده و اشتباه‌ات را به حداقل برساند. مانند دقت بيشتر "مخلوط كردن" غذا در حينپخت و "مشاهده ايمني" در استفاده از گاز يا فر و در نهايت به دست آوردن "تحتكنترل شما".

هماهنگي حركات در ارزيابي كيفي كيفي در اين سطح، ياد گيرنده مي‌تواند وظايفمتعددي را به طور همزمان و هماهنگ انجام دهد. به عنوان مثال، در "رانندگي"توانايي هماهنگ كردن ترمزها، گاز، كلاچ و لوازم فرمان "هنگام شنا كردن در ارزيابيكيفي كيفي در اين مرحله، فرد به سطح" تسلط "و" مهارت "رسيده‌است و" به طور خودكار " فعاليت يا رفتار مورد نظر، مانند مهارت رانندگي يا نواختن موسيقي را انجاممي‌دهد.

يك نكته مهم در ارزيابي توصيفي كيفي بايد ذكر شود كه سه حوزه شناختي, عاطفي وروانشناسي نمي‌تواند از يكديگر جدا شوند, و آن‌ها كاملاً مستقل از يكديگر هستندزيرا در بسياري از موارد اين مناطق به هم متصل و مرتبط هستند. به عنوان مثال,هنگامي كه يك موسيقيدان كنترل تسلط بر بازي (حالت ذهني حركت) را بدست آورد,كه هم عاطفي و هم عاطفي است و هم به عنوان يادداشت‌هاي موزيكال (حوزه‌هايشناختي) آنچه كه توسط رفتار ورودي مورد نياز است اين است كه دانش آموزان بايدقبل از ياد گرفتن اينكه چه درسي جديد است بدانند. به عبارت ديگر, دانش آموزانبايد ياد بگيرند كه دانش يا مهارت لازم براي يادگيري قبل از آموزش درس‌هاي جديدخود را ياد بگيرند تا بتوانند درس‌هاي جديد ياد بگيرند. آزمون ورودي در ارزيابيكيفي كيفي با بررسي رفتار داخلي (شفاهي, نوشتاري و ماهر), مي‌تواند مشاهده شودكه دانش آموزان تا چه حد از دانش لازم آگاه هستند. معلم همچنين ياد خواهدگرفت كه چگونه اين آموزش را به عبارت ديگر, به عبارت ديگر آغاز كند. ابتدايآموزش و پرورش كجا است?

به عبارت ديگر، تعيين رفتار ورودي ضروري است، اما نه به اندازه‌اي كه رفتار ورودي"نيازها" را به جاي "هسته‌اي" تعيين مي‌كند. در غير اينصورت، سطح دستيابي بهاهداف از درس جديد تا زماني محقق نخواهد شد كه دانش و پيش‌نيازها تحققيابند.

روش تدريس در روش كيفي ارزشيابي توصيفي, مجموعه‌اي از معيارهايي است كهمعلم براي ارائه درس و با هدف دستيابي به اهداف آموزشي مطلوب از آن استفادهمي‌كند. از اين رو انتخاب روش تدريس مناسب يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هايبرنامه‌درسي است, زيرا روش تدريس مدرس و فعاليت‌هاي دانش‌آموز در حين ارائهدرس در فرآيند ياددهي - يادگيري است. بنابراين معلمان بيشتر با انواع روش‌هايتدريس آشنا هستند, انتخاب مناسب‌ترين روش براساس موضوع, محتوا, هدفآموزشي, ويژگي‌ها و موقعيت‌هاي مختلف موفق‌تر هستند و فرآيند يادگيري موثرترخواهد بود و فرآيند يادگيري عميق‌تر خواهد بود.

به طور كلي روش‌هاي تدريس مي‌توانند از ديدگاه‌هاي مختلفي طبقه‌بندي شوند كهمهم‌ترين آن‌ها عبارتند از: روش‌هاي قديمي - تاريخي (سنتي), مانند روش سقراطي وروش مدرسه - مدرسه, و روش‌هاي جديد و جديد. - معلم محور و دانش‌آموز محور.روش‌هاي فعال و غيرفعال. روش‌هاي مستقيم و غيرمستقيم مستقيم. روش‌هايتعاملي و غير تعاملي روش‌هاي ياددهي - مساله محور - مساله - روش‌هاي آموزشانفرادي (روش تركيبي يا تركيبي)..

مهارت روش‌ها و تكنيك‌هاي تدريس در ارزشيابي توصيفي از مقوله‌هاي مختلف,مهم‌ترين روش‌هاي تدريس عبارتند از: روش سخنراني در ارزشيابي توصيفي: اينروش يكي از رايج‌ترين روش‌هاي تدريس است. در اين روش, معلم محتواي خود را به صورت كلامي به دانشجويانش توضيح مي‌دهد. بنابراين, اين جنبه كلامي را دارد. لازمبه ذكر است كه استفاده از روش سنتي براي روش سخنراني دليل تاريخ تاريخياستفاده از اين روش است. اين روش اثربخشي خود را امروز از دست داده‌است. زيرااكنون, استاد, علاوه بر استفاده از روش‌هاي ديگر, بايد بخشي شفاهي و شفاهي ازمحتواي خود را فراهم آورد. تسهيل و تسريع يادگيري فرآيند يادگيري.

مهم‌ترين گام‌ها در روش سخنراني عبارتند از: الف) بخش مقدماتي (بيان موضوع وهدف); ب) بخش مياني (ارائه درس); ب) بخش نهايي (نتيجه‌گيري و نتيجه‌گيري)بخش نهايي (نتيجه‌گيري و نتيجه‌گيري) بخش نهايي (نتيجه‌گيري و نتيجه‌گيري).مهم‌ترين گام‌هاي پرسش و پاسخ عبارت است از: الف) تعيين موضوع و هدف; ب)ايجاد فرصت تفكر و هدايت دانش آموزان جهت پاسخ به سوالات; د) نتيجه‌گيري.

روش نمايش در ارزشيابي توصيفي كمي در تكنيك معلم, معلم سعي مي‌كند بااستفاده از تصاوير, ويدئو, اسلايد, يا استفاده از تجهيزات مورد نياز, مفاهيم يامهارت‌هاي خود را به دانش آموزان منتقل كند. اين روش براي دروس علوم تجربيهم فني و هم حرفه‌اي و هم علمي كاربردي است.

اين رويكرد بر مشاهده و مشاهده تاكيد دارد و دانش آموزان با مشاهده و ديدنمفاهيم يا مهارت‌ها, يا روش مناسب انجام كار, مي‌آموزند. مهم‌ترين گام‌ها در روشارائه عبارتند از: الف) تهيه تجهيزات مورد نياز (نمايش) با توصيف مورد نياز; ج -ارزيابي و ارزيابي انتقال مفاهيم يا يادگيري مهارت‌هاي مورد نظر فراگيران.

روش برتري علمي در ارزشيابي توصيفي كيفي يك سفر دانشگاهي يا آزمايشي برايرفع برخي از اهداف آموزشي محيط‌هاي غير كلاسي طراحي و اجرا شده‌است. مانندبازديد از موزه‌ها, نمايشگاه‌ها, كارخانه‌ها, مزارع, جنگل‌ها, رودخانه‌ها, كوه‌ها,شهرهاي مختلف (يا محله‌هاي مختلف يك شهر), بازديد از جنگل‌ها و غيره... در همهآن‌ها, دانش‌آموز از مشاهدات خود استفاده مي‌كند و از مصاحبه‌ها, پرسشنامه,نمونه‌برداري, عكاسي و فيلم‌برداري استفاده مي‌كند.. به طور مستقيم دانش و تجربهعميق و واقعي كسب مي‌كند. در محافل دانشگاهي, به عنوان يك دانش‌آموز فعال, اومي‌تواند به عميق‌تر كردن يادگيري خود كمك كند. البته استفاده از اين روش نياز بههماهنگي و هماهنگي زيادي با والدين, بخش آموزش و مقامات مقصد سفر علميدارد. مهم‌ترين گام‌ها در روش گردش علمي عبارت است از: الف) تعيين موضوع وهدف پژوهش علمي (براي مثال: مراجعه به كارخانه ايران‌خودرو با هدف آشنا كردن دانش آموزان با مراحل مختلف توليد اتومبيل); ب) ثبت مشاهدات يا مشاهداتبصري (عكس‌ها و ويدئوها) به منظور افزايش دقت دانش آموزان در طول سفر علمي.

نقش نقش در ارزيابي كيفي كيفي اين روش براي objectify مفاهيم نظري يا وقايع،وقايع تاريخي و تاريخ مورد استفاده قرار مي‌گيرد. براي مثال، مطالعه درس‌هاي تاريخدر يك دوره خاص، با استفاده از نقش ايفا شده توسط شخصيت‌هاي آن دوره، واشاره به وقايع و وقايع آن دوره توسط دانش آموزان دانش در كلاس (مانند نقشايفا شده در ايجاد سري تاريخي) يا بازي نقش شخصيت‌هاي شاهنامه در ادبياتفارسي. اين روش علاوه بر اينكه قادر به مبهم كردن مفاهيم و وقايع تاريخي به طورخاص به دانشجويان خواهد بود، از سوي ديگر مي‌تواند باعث ايجاد ارتباطات عاطفيدانشجو با كساني شود كه نقشي را ايفا مي‌كنند.

مهم‌ترين گام‌ها در نقش بازي عبارتند از: الف) شناسايي موضوع براي اجرا در يكتكنيك بازي نقش; ب) انتخاب افراد براي ايفاي نقش و تعريف متن و يا موادي كهبايد هنگام عمل مورد توجه قرار گيرد. ج) فراهم كردن تجهيزات و تجهيزات لازم. د)آماده‌سازي بازيگران براي انجام نقش و همچنين آماده‌سازي دانش آموزان برايمشاهده; الف) اجراي نمايش مورد نظر; و بحث درباره نمايش; e) ارزيابي ونتيجه‌گيري.

روش اكتشافي در ارزيابي توصيفي كيفي در روش اكتشافي، معلم از انتقال مستقيممفاهيم و مطالب به دانشجويان خودداري مي‌كند و تلاش مي‌كند تا دانش آموزان را با موقعيت مناسب براي دانش آموزان خود فراهم كند تا محتويات، مفاهيم و قوانيندانشمند را كشف كنند و به عبارت ديگر خود را بهتر مي‌يابند. نه اينكه معلم رويداستان آن‌ها تف كند. روش اكتشافي به جاي "بافتن"، "findable" است. از اين رو،روش اكتشافي، ياد گيرنده را قادر مي‌سازد تا تلاش كند و به دنبال يادگيري خود برايكشف و درك مفاهيم و محتواي آن بگردد. در نتيجه، روش اكتشاف يادگيري را عميق‌تر خواهد ساخت. براي مثال، تدريس مفاهيم زيادي در مسير علم (مانندانقباض، انبساط، انجماد و غيره) از طريق روش‌هاي اكتشافي مي‌تواند به دانشآموزان كمك كند تا درك بهتري از اين مفاهيم داشته باشند.

مهم‌ترين مراحل فرآيند اكتشافي عبارتند از: الف) مواجهه با دانش آموزان با مشكليمانند توپ و دايره‌اي كه نمي‌توان از يك دايره عبور كرد. ب) جمع‌آوري يا فراهم كردناطلاعات لازم براي عبور از ابهام (در اين مرحله، معلم مي‌تواند اصول و راهنمايي‌هايلازم را متناسب با سطح learner's و گام برداشتن گام، مانند اثر گرما و سرما برانبساط و ادغام اشيا؛ c) آزمون و نتيجه‌گيري (e) بررسي كند و از آن لذت ببرد.

روش پروژه (واحد) در ارزيابي كيفي كيفي روش "پروژه" براي تكميل يادگيري ومعمولاً خارج از مدرسه با جمع‌آوري اطلاعات و سازماندهي آن‌ها، يا انجام كار دستيو يا به صورت جداگانه يا در گروه‌ها استفاده مي‌شود. گفته مي‌شود كه اين پروژهمعمولاً با پايان اين درس مانند ارائه گزارش‌هاي كتبي و كتبي تاريخ، جغرافيا، آداب ورسوم محل تولد والدين يا اجدادش، يا جمع كردن مجموعه‌اي از برگ‌ها يا صخره‌ها ويا ايجاد يك قاب قدرت با نصب كليد، لامپ، و … آغاز مي‌شود.

مهم‌ترين گام‌ها در اين پروژه (واحد كار) عبارتند از: الف) تعيين زمان يا فرصتمناسب براي انجام كار; ج) اجراي پروژه (واحد) توسط دانش‌آموز و پي‌گيري آنتوسط معلم; d) ارائه پروژه. توسط دانش‌آموز ارزيابي مي‌شود و توسط معلم ارزيابيمي‌شود.

روش حل مساله در ارزيابي كيفي كيفي فرايندي است كه در آن دانشجو دلايل مشكل(منطق) را از طريق تفكر منطقي و گام‌به‌گام و سپس با جمع‌آوري اطلاعات مورد نيازشناسايي مي‌كند، و سپس نتيجه مطلوب را بدست مي‌آورد (نتيجه‌گيري).

براي مثال در داستان Curious Farhad در يك روز باراني، او يك كرم را در سوراخ آب مي‌بيند و مي‌پرسد كه چگونه كرم در سوراخ پيدا شد، در حالي كه ديروز در بازي ديده نشد. (برخورد با مشكل) سپس تمام علل ممكن را بررسي مي‌كند. در حالي كه او در حال حدس زدن علت اين موضوع بود، باز هم باران مي‌باريد و فرهاد مقداري غذا در باغ مي‌ريخت و مي‌گفت كه اگر كرم به همراه باران بيايد، بايد يك كرم پيدا كند كه آب باران حاصل از آب باران باشد، بايد پس از كمي زمان در ظرف كرم پيدا شود. فرهاد ظروف شيشه‌اي را با خاك پر كرد و كرم را كه در گودالي بين خاك پيدا شده بود قرار داد و گفت كه اگر كرم با ريختن آب تخليه شود، معلوم مي‌شود كه the بعد از باران از زمين بيرون آمده‌است. اما پس از باران، فرهاد به تمام غذاهايي كه در باغ ريخته شده‌بود نگاه كرد، اما يك كرم نديد. هيچ كرمي در آب نبود كه در اتاق باشد. اما پس از ريختن آب در يك شيشه شيشه‌اي، ديد كه كرم كوچك بالاي آن ظاهر شده‌است. (ارزيابي راه‌حل‌ها و انتخاب بهترين راه‌حل يا پاسخ). بعد، وقتي باران مي‌آيد، كرم‌ها از زمين بيرون مي‌ايند. نتيجه‌گيري

مهم‌ترين گام‌هاي موجود در روش حل مساله عبارتند از: الف) برخورد با مساله ياتشخيص مشكل (ب) كه باعث مي‌شود مشكل ايجاد شود) و انتخاب بهترين راه‌حل ياپاسخ ممكن براي حل پاسخ به پاسخ و نتيجه‌گيري.

روش مشاركتي در ارزيابي كيفي كيفي در اين روش، معلم برخي از دانشجوياني را انتخاب مي‌كند كه مفهوم يا مهارت را زودتر و بهتر از ديگران به عنوان دستيار خودآموخته‌اند و آن‌ها مسيول تدريس و يادگيري classmates هستند. اين روش برپايه اين است كه دانش آموزان خود را بهتر درك مي‌كنند و به يكديگر كمك مي‌كنندتا مفاهيم و مهارت‌هاي خود را ياد بگيرند.

مهم‌ترين گام‌ها در روش هم‌كاري عبارتند از: شناسايي دستياران و سازماندهي كلاس؛(ب) شناسايي دستياران و سازماندهي كلاس؛ (د) ارزيابي اين كه آيا دستيارانتوانسته‌اند مفاهيم و مهارت‌ها را به همكلاسي‌هاي خود منتقل كنند، و سپسنتيجه‌گيري.

روش بحث گروه در ارزيابي كيفي كيفي يك روش بحث گروهي با هدف افزايشاطلاعات يا هدايت اطلاعات پراكنده كه شركت كنندگان در آن بحث مي‌كنند، وهمچنين تقويت قدرت استدلال و افزايش قدرت تحمل در شنيدن نظرات مختلف وافزايش اعتماد به نفس در دانش آموزان استفاده مي‌شود.

روش بحث گروهي معمولاً براي موضوعاتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه شركتكنندگان در اين بحث حداقل اطلاعاتي در مورد آن دارند. براي مثال، بحث گروهيدرباره "موضوعات در كتاب‌هاي اجتماعي يا مذهبي" و گرفتن نقطه‌نظر دانش آموزاندر مورد بالا بردن آگاهي آن‌ها از كتاب درسي يا بحث درباره "آسيب‌هاي فرهنگي واجتماعي جامعه و شيوه‌هاي برخورد با آن"، يا نمايش يك فيلم، سپس بحث درباره اين گروه در مورد نقاط مثبت و منفي آن. روش بحث گروهي نيازمند انتصاب رهبرگروه و در صورت لزوم، انتصاب معاون گروه، دبير گروه و ناظر گروه (يا استفاده از يكفرد مطلع به عنوان تيم دور) است.

مهم‌ترين گام‌ها در بحث گروهي در ارزيابي كيفي عبارتند از: تعيين موضوع موردعلاقه در بحث گروهي به ارايه يك زمينه مشترك براي بحث. براي مثال، شركت كنندگان به خواندن بخشي از يك كتاب يا خواندن مقاله قبل از بحث تشويقمي‌شوند، يا مشاهده تصاوير و فيلم‌ها با دقت تماشا مي‌كنند، يا يك سايت مورد بازديد قرار گرفته‌است (مانند كتابخانه، آزمايشگاه و غيره) تا اطلاعات در موردموضوع با پس‌زمينه لازم براي بحث مطابقت داشته باشد.

تعريف هدف در ارزيابي كيفي از نوع توصيفي سازمان و نحوه نشستن افراد در يكرديف اسب و يا دايره، برخلاف نشستن در يك رديف در كلاس به طوري كه همه درشركت شريك را در نظر مي‌گيرند نه فقط كساني كه در رديف جلو نشسته‌اند.

تعيين رهبر گروه و در صورت لزوم، نماينده و دبير گروه، سرپرست و مهمان‌ها، ووظايف هر فرد و همچنين وظايف دانشجويان شركت‌كننده را تعيين كرده و آن‌ها را ازقوانين و مقررات بحث گروهي مطلع مي‌كند، مانند اجازه دادن به رهبر گروه براياظهار نظر يا زمان انتصاب براي هر شركت‌كننده، يادداشت‌برداري كردن و …

مديريت و هدايت مباحثه با توجه به ارزيابي هدف موردنظر و نتيجه‌گيري به منظوردستيابي به اهداف مورد نظر و سپس موضوعات و نتايج حاصل از آن‌ها را خلاصه كنيد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 40
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 3
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 105
  • بازدید سال : 243
  • بازدید کلی : 11119
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه